Jak wygląd kelnera wpływa na odbiór restauracji przez gości?

jak-wyglad-kelnera-wpplywa-na-odbior-restauracji
Kelner to osoba stanowiąca wizytówkę lokalu – to z nim klienci mają pierwszy kontakt. Jego wizerunek i nastawienie mają znaczący wpływ na całościowe postrzeganie restauracji. Jednak obsługa kelnerska może zarówno zachęcać, jak i zniechęcać do odwiedzin lokalu.

Obsługa kelnerska – o czym należy pamiętać?

Atrakcyjna prezentacja, poprawne zachowanie kelnera i właściwa obsługa bez wątpienia mają korzystny wpływ na odbiór restauracji przez gości. Praca kelnera bazuje w dużej mierze na kontakcie z klientami, którzy zwracają uwagę zarówno na jego wygląd zewnętrzny, jak i podejście oraz sposób wykonywania pracy.

Ubiór kelnera

Podstawową kwestią wykonywania codziennych obowiązków kelnerskich jest ubiór, a także utrzymanie odpowiedniej higieny przez pracowników. Uniform powinien być dobrze skrojony, wygodny, dopasowany do sylwetki i niekrępujący ruchów. Starannie wyselekcjonowana odzież kelnerska będzie korzystnie oddziaływać na gości.

Schludny strój kelnerów i kelnerek w dużej mierze zależy od charakteru lokalu. Mężczyźni pracujący w tym zawodzie najczęściej noszą materiałowe, długie spodnie, skarpetki zakrywające kostki, półbuty, koszulę lub top. Natomiast kobiety obsługują gości w dopasowanych spódnicach, cielistych rajstopach, pełnych butach oraz wygodnych koszulach lub bluzkach. Ogólne wytyczne dotyczące stroju uzupełniają detale:

  • obuwie zakrywające palce i pięty,
  • zadbane dłonie – w przypadku kobiet paznokcie powinny być pomalowane na stonowany kolor,
  • dla kelnerek wskazany jest delikatny makijaż i subtelna biżuteria,
  • obsługa powinna nosić identyfikatory ułatwiające gościom ich rozpoznanie.

Cała obsługa powinna nosić jednorodne stroje. W szerokiej ofercie producenta TEDMAR można znaleźć zarówno klasyczną, jak i nowoczesną odzież kelnerską.

Cechy kelnera

Kelnerzy, którzy wykazują się życzliwością, empatią, skłonnością do udzielania pomocy, chęcią do nauki i znajomością uniwersalnych zasad savoir-vivre sprawiają, że obsługa kelnerska może korzystnie kształtować wizerunek lokalu.

Zachowanie

Praca kelnera rozpoczyna się od powitania gości i kończy dopiero z momentem ich pożegnania. W zakres obowiązków obsługi kelnerskiej wchodzi:

  • profesjonalne przedstawienie menu – znajomość dań i składników wykorzystanych do ich przyrządzenia,
  • całościowa obsługa gości – przywitanie i zaproponowanie odpowiedniego stolika, pomoc w zajęciu miejsca (np. odsunięcie krzesła), przyjęcie zamówienia i w razie potrzeby udzielenie niezbędnych porad, podanie napojów i potraw, prowadzenie rachunku, uzupełnienie zamówienia (np. zaproponowanie kawy czy deseru) i pożegnanie gości,
  • regularne dbanie o porządek w lokalu – kontrolowanie czystości podłóg, stolików i krzeseł, uzupełnianie przypraw, cukru i serwetek, sprawdzenie temperatury i jakości powietrza w części jadalnej.

Nienaganny wygląd, wysoka kultura osobista i sympatyczne nastawienie sprawiają, że wizyta w lokalu staje się przyjemna dla gości.

Obsługa kelnerska przyczynia się do wyrobienia opinii o lokalu. Profesjonalny kelner sprawi, że goście będą zadowoleni i z pewnością rozważą ponowną wizytę w knajpie. Istnieje także większe prawdopodobieństwo, że będą polecać lokal znajomym.